Geng Kakak Tembam

04 April 2011

Makhluk-Makhluk Yang Kita Telan Secara Tak Sedar

Info nie Miss nak kongsi dengan siapa-siapa yang sudi baca blog nie. First sekali nak ucap dekat sorang makhluk Allah yang sudi hantar info-info yang menarik di email Miss. 

Disebabkan ukurannya yang teramat kecil dan susah untuk dilihat dengan mata kasar, secara tak sedar kita telah tersedut makhluk-makhluk ini melalui udara dan debu, bahkan turut ditelan bersama makanan dan minuman yang ada.  
Kalau saja kita dapat melihat wajah, rupa dan bentuk makhluk-makhluk ini, pastinya kita tak sanggup untuk menelan mereka.Wajah mereka sangat menggerunkan!




Ini merupakan gambar dari bakteria/kutu debu yang biasa hidup di sofa dan tilam tempat tidur kita. Kalau anda tidak berasa gerun, anda bukan manusia normal :p 
 
 
Ini merupakan imej bakteria yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan. Ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi sains, iaitu Steve Gschmeissner, 61 tahun, yang mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan ini dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus-ratus kali. 
 


Ini pula adalah imej bakteria yang biasa hidup di roti yang tidak dibungkus dengan kemas. Bayangkan saja, dalam sekeping roti Gardenia atau roti Hi-5 yang anda makan, terdapat beratus malah beribu-ribu bakteria ini. Justeru, pastikan anda membungkus roti anda dengan kemas. 
Imej di atas adalah imej larva lalat hijau yang diperbesar sehingga 100 kali ( 100x zoom). Nampak macam makhluk asing yang sangat tak kiut kan?
 






     

5 comments:

cEmpAkA BirU said...

Ish, baru plan nak makan roti,

Terus kena fikir 200kali plak..

::FAIZ FARISH:: said...

sebab tu kena slalu basuh..

Miss Si Pipi Tembam said...

hehehe...tengok semua tue menggerunkan ja

dreamygirl said...

hahaha..memang..seb baek mate kite ni mata kasar utk makhluk2 tu kan..huhu..tapi..klo tgok btul2,bru sy sedar,blog awkni ade jgak bnde halus warne merah jatuh..hakhak..

Miss Si Pipi Tembam said...

dreamygirl; hehehehe...sy pun dh xingat bila masa sy letak bnda halus tue...kikiki

Label Blog Kami