Geng Kakak Tembam

01 June 2011

Pulau Kain / Pulau Ka-en (Lawatan Sambil Belajar Part 2)


Teruja nak update blog nie...
Sambung story part 1...
Masa nak g Kota SiPutih...tiba-tiba pemandu pelancong kami...Pak Ya bawa kesatu tempat yang tak ada dalam list lawatan kami. Pelik ja...tgk macam tempat tue biasa ja tapi ada sejarah tersendiri.
Nun jauh di sana...terdapat satu kampung yang namanya Pulau Kain tapi menurut Pak Ya penduduk kampung di situ memanggil Pulau Ka-en...Cantik sangat kampung tue bila tengok dari jauh. Tak cilap Miss tercetusnya nama tersebut kerana pada zaman dulu dekat situ adalah tempat membuat kain. Yang tue ja la. Kalau Miss tercilap info tolong bagitau ek...




p/s : tunggu part seterusnya






   

5 comments:

Anonymous said...

ya pulau kain begitu indah dah damai kedudukan sawah padi yang menghijau.

Anonymous said...

sebagai anak jati kg, kg ni mempunyai sejarahnya . tempat pemujaan batu (tok qamat)
kubur lama zaman jepun. pembuatan keris oleh tukang hamid

Muhammad Hamdan Syakirin said...

tukang hamid tu moyang sye pulau tu mendpt name dri perkataan arab ko-em

Abu Bakar said...

Sebenarnya nama Pulau Kain..asal dari perkataan arab...Qaim...bermakna kekal. Sejarah kedatangan Bangsa Arab bernama Syeikh Muhammad..susur galur keturunan Tok Hamid Tukang.....sekarang ni arwah Ibrahim dan hanya peninggalan cucu cicit Tok hamid tukang....Tinggal sekarang anak-anak Ibrahim..iaitu Ust Hasan, Abu Bakar, Abdullah, Azizah, Muhammad dan lain-lain....

Abu Bakar said...

Ketika dulu Tukang Hamid tukang besi membuat senjata keris, pedang, parang, pisau dan sebagainya..bukan membuat kain....seperti yang dinyatakan diatas.Sayang sekali kemahiran tersebut tiada seorang pun yang mewarisi kemahiran tukang besi sepenuhnya dikalangan cucu cicit tukang Hamid dan tukang Ibrahim..

Label Blog Kami